Τετάρτη 24 Απριλίου 2013

ΒΟΙΩΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ Ιστορία του Κιθαιρώνα 1



Ο Κιθαιρώνας είναι ένας πευκόφυτος ορεινός όγκος μεταξύ του όρους Πατέρα, των Γερανείων ορέων, και της Πάρνηθας. Τοποθετείται στα σύνορα της Αττικής με την Βοιωτία. Η υψηλότερη κορυφή του Κιθαιρώνα λέγεται Προφήτης Ηλίας και έχει υψόμετρο 1.409 μέτρα. Διαθέτει αρκετά πευκοδάση σε χαμηλότερα υψόμετρα και ένα ελατοδάσος, γύρω από την κορυφή του.
Σύμφωνα με τη μυθολογία η ονομασία του οφείλεται στον Κιθαιρώνα μυθικό βασιλιά των Πλαταιών. Ο Κιθαιρών βασίλευσε πριν από τον βασιλιά Ασωπό. Κατά τον Παυσανία «Οι Πλαταιείς δεν αναγνωρίζουν άλλο βασιλιά εκτός από τον Ασωπό και τον Κιθαιρώνα».
Ο Κιθαιρών είχε τη φήμη πολύ σοφού ανθρώπου για αυτό ο ίδιος ο θεός Δίας ζήτησε τη συμβουλή του για να ξαναφέρει την Ήρα στον Όλυμπο μετά από μία συζυγική του ατασθαλία. Με τη συμβουλή του Κιθαιρώνος ο Δίας έφτιαξε ένα ξόανο (ξύλινο ομοίωμα) γυναίκας σκεπασμένο με πέπλο, μαζί με το οποίο περιφερόταν μέσα σε μία άμαξα που την έσερναν βόδια λέγοντας παντού ότι έπαιρνε ως σύζυγο την κόρη του Ασωπού Πλαταία. Η Ήρα, μαθαίνοντας αμέσως το γεγονός, έτρεξε από την Εύβοια όπου είχε καταφύγει, όρμησε στην άμαξα και τράβηξε απότομα το πέπλο από το ξόανο για να δει την ανταγωνίστρια της. Μόλις όμως είδε ότι όλα ήταν μια απάτη, γέλασε και συμφιλιώθηκε με τον Δία.
Σύμφωνα με άλλη παράδοση, ο Κιθαιρών ήταν ένας απλός αλλά πανέμορφος βοσκός, τον οποίο ερωτεύθηκε μία από τις Ερινύες που περιφέρονταν στο βουνό, η Τισιφόνη. Επειδή όμως εκείνος την περιφρόνησε, η Τισιφόνη ξερίζωσε ένα φίδι από τα μαλλιά της και του το έστειλε. Το φίδι σκότωσε τον Κιθαιρώνα.
Σε μία τρίτη παράδοση, ο Κιθαιρών ήταν ένας άπληστος και κακούργος υιός, που σκότωσε τον πατέρα του και αποπειράθηκε να γκρεμίσει από ένα βράχο τον αδελφό του, τον Ελικώνα, ένα πολύ ήσυχο παιδί. Τότε οι θεοί προς τιμωρία του μεταμόρφωσαν και τους δύο αδελφούς στα ομώνυμα βουνά. Ο Ελικών, που ήταν πράος, έγινε η κατοικία των Μουσών, ενώ ο Κιθαιρών, ως ασεβής και βίαιος, έγινε η κατοικία των Ερινυών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου